بررسی تقابل سنت و مدرنیته بر نقاشی سقاخانه ای ایران (دهه ی 40 )
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده فاطمه فراهانی
- استاد راهنما محمد حسین جعفری نعیمی ابوالفضل داوودی رکن آبادی
- سال انتشار 1392
چکیده
مکتب نقاشی سقاخانه ای یکی از مهم ترین جریان های هنری در روند نوگرایی است که دردهه 40 در ایران شکل گرفت . به همین منظور تقابل سنت و مدرنیته برای این نقاشی مورد بررسی قرار می گیرد . زمان اوج گیری سیاست مدرن گرایی از عوامل پیدایش این مکتب بوده است . پژوهش حاضر در جستجوی عوامل موثر و تاثیرات نقاشی غربی ( هم زمانی آن با پست مدرن در اروپا ) بر این اساس صورت گرفته که به شیوه ی توصیفی و تحلیلی - تطبیقی می باشد . این پژوهش برای شناخت سبک و ویژگی های ظاهری این نقاشی ، محتوای آثار ، هدف گروه از خلق آنها ، چگونگی واکنش جامعه مخاطب و دلایل آن و همین طور شرایط اجتماعی زمینه ساز ظهور این مکتب ، گردآوری شده است . روش جمع آوری مطالب کتاب خانه ای است و از دیگر ویژگی های مهم این مکتب ، بازگشت به گذشته ،استفاده از نقش مایه های ایرانی با نگاهی نو به ترکیب بندی التقاطی گرایی ، کثرت گرایی و تاکید بر نشانه ها که یاد آور پست مدرن است ، می باشد . رمز پردازی این آثار که ریشه در نهادهای کهن ایرانی داشت ، یکی دیگر از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این مکتب است. و همچنین عدم نو آور بودن آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است .
منابع مشابه
محلۀ عودلاجان، میراث شهری در تقابل بین سنت و مدرنیته
As one of the five neighborhoods comprising the former Tehran at seventeenth century, Oudlajan has a precious heritage. In the Qajar era (1795-1925), Oudlajan had the largest population of Tehran and different social classes, including noble families lived there. However, due to subsequent expansion of Tehran as well as formation of new neighborhoods in the 1960s, the process of population move...
متن کاملریشه یابی سنت و مدرنیته در آثار نقاشان سقاخانه
آنچه در این پایان نامه آمده است یافتن ریشه های استفاده شده از سنت و مدرنیته در آثار هنر مندان سقاخانه و پیوندی است که از منظر آنها مولد هویتی ایرانی گشته است. در این پژوهش ابتدا با تعیین مسئله و روشن ساختن فرضیات اولیه ، تاریخچه ای از نحوه شکل گیری جنبش سقاخانه و اظهار نظر های منتقدان ارائه می شود.سپس با تشریح زمینه های اجتماعی سعی می شود تا ضرورت ها ی اجتماعی در نحوه شکل گیری جنبش روشن شود.در...
بازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر
جنبش سقاخانه ازجمله مهمترین جنبشهای هنری ایران بوده است که هنرمندان آن با رویکردی ملی بهخلق اثر پرداختهاند. این تحقیق که باهدف مطالعه نقاشی سقاخانه با بهرهگیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر انجام پذیرفته، با رویکردی توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این پرسش پاسخدادهاست که نحوه خلق آثار هنرمندان این جنبش، تا چه میزان با مفاهیم هرمنوتیک گادامر، مرتبط و قابلشرح است. ...
متن کاملچالش سنت و مدرنیته در ایران
با پیدایش دولت – ملت و ایجاد دولت مطلقه مدرن در عصر پهلوی اول، در ایران نوعی شبه تجدد از بالا آغاز شد. تاکید میرزا ملکم خان، آخوند زاده و سید جمال الدین اسدآبادی به علم به عنوان مؤلفه ممتاز مدرنیته، تاکید بر هویت اسلامی از جانب سید جمال الدین اسدآبادی و تاکید بر هویت ایرانی و بعدها انجمن ایران جوان، نویسندگان کاوه، تکنوکراتها، جریان روشنفکری دینی و جزیان روشنفکری چپ در عصر پهلوی اول و دوم به ن...
متن کاملعلل ظهور و تکوین گروههای تکفیری در جهان اسلام؛ از تقابل زندگی قبیله ای با مدنیت تا تقابل سنت با مدرنیته؛ مطالعۀ موردی؛ خوارج و داعش
جهاناسلامدردهههایاخیربیشازهرزماندیگریبارشداندیشههایتکفیریمواجهاست. وهابیتدرعربستان،سپاهصحابهدرپاکستان،القاعدهوداعشدربخشهایزیادیازخاورمیانهظهورکردهاست. یافتههایاینپژوهشنشانمیدهندکهگروههایتکفیریپدیدهنوظهورینبودهودرواقعامتدادفکریوزمینهایخوارجهستند. جهاناسلامازنخستیندهههایپیدایشبهسهجریانکلیاهلسنت،شیعهوخوارجتقسیمشدواینتقسیمبندیکلانهنوزصادقاست. گروههایتکفیریهمبهلحاظاصولفکریوهمبهلحاظزمینهها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023